Barbarians to dobrze zaprojektowana gra strategiczno-przygodowa. Jej akcja rozgrywa się w czasach gdy królestwa budowano przez podboje i grabienie słabszych. W grze Barbarzyńcy gracz staje się przywódca niewielkiej wioski pośród innych wrogich zamków. Musi ją rozbudować, ufortyfikować i wyszkolić wojsko. Nie jest to łatwe zadanie bo na rozwój armii trzeba pieniędzy i surowców. Na początku wszystkiego brakuje, wioska narażona jest na ataki przestępców. Trzeba starannie zaplanować strategię, aby jednocześnie szkolić wojska do ataku i wyposażać wioskę w machiny oblężnicze. Aby mieć na to środki należy budować kopalnie i tartaki oraz magazyny na ich przechowywanie.
Brakujące środki można zdobyć atakując sąsiednie zamki. Gdy pokonamy wroga możemy przejąć część jego złotych monet, drewna, a niekiedy inne magiczne przedmioty.
Za zdobyte skarby możemy rozbudowywać zamek, stawiać nowe budynki, mury obronne i różne machiny wojenne.
W miarę rozwoju królestwa, stać nas na coraz lepsze wojska, możemy skuteczniej prowadzić atak na naszych wrogów.
Na początku mamy do dyspozycji tylko zwykłego rycerza, gdy dokupimy strzelnicę możemy już szkolić łuczników, kolejne rozbudowy koszar umożliwiają zatrudnienie złodziei, tytanów i innych wojowników.
Gdy zbudujemy akademię, możemy dalej szkolić wojsko, podnosząc ich skuteczność na polu walki i odporność na ataki. Oprócz tradycyjnych technik wojennych możemy korzystać z magii. Specjalnie wyszkoleni magicy mogą jednym zaklęciem niszczyć wrogie obiekty lub uzdrawiać własnych wojowników.
Strategia wojenna potrzebna jest szczególnie przy planowaniu ataków na wrogie królestwa. Mamy do dyspozycji określona liczbę wojowników o różnych zdolnościach i musimy ich tak rozdysponować aby atak był najskuteczniejszy.
Jeden rodzaj wojska specjalizuje się w zdobywaniu twierdź, inny surowców, jeszcze inny w niszczeniu katapult i balisty. Są łucznicy, którzy mogą atakować na odległość z dala od machin wroga lub tytani, który skutecznie niszczą duże obiekty obronne. W ataku bardzo przydaje się magia, zawsze warto być przygotowanym na różne sytuacje wojenne.
Aby zapewnić bezpieczeństwo naszemu królestwu trzeba kolejno niszczyć zamki przestępców, którzy nam zagrażają.
Można też atakować innych gracy. Trzeba jednak liczyć się z zemstą. Zaatakowany przeciwnik na pewno pomści napaść i może wyrządzić nam duże szkody. Dodatkową ochronę może zapewnić nam tarcza z boską ochroną.
Gracz, który mądrze będzie zarządzał swoim królestwem szybko osiągnie potęgę. Nie będzie Musiał obawiać się zniszczenia przez wroga, a sam będzie budził respekt u innych graczy.
Podstawowym kryterium oceny graczy jest sława. Zdobywa się ja w walce, atakując i broniąc swojego królestwa. Punkty sławy naliczane są za każde zwycięstwo, choćby zdobycie jednej gwiazdki lub za skuteczna obronę, gdy przeciwnik nie zdobył u ciebie nawet jednej gwiazdki.
Gdy gracz osiągnie odpowiedni poziom sławy, zostanie umieszczony w rankingu 100 najlepszych graczy. Sława jest czynnikiem decydującym o wyborze przeciwnika, można prowadzić walkę tylko z graczem o podobnym poziomie sławy.
Wzrost punktów sławy po walce zależny jest od ilości zdobytych gwiazdek i od poziomu przeciwnika. Gdy przeciwnik był dużo silniejszy, to za jego pokonanie otrzymujemy więcej punktów sławy. Przed walką przy wybieraniu przeciwnika podana jest zawsze wielkość sławy jaka możemy zyskać lub stracić w grze.
Jeśli zwycięstwo było częściowe to uzyskujemy tylko procent maksymalnej sławy przewidzianej w tej walce.
Po uzyskaniu wymaganego progu sławy, można otrzymać nagrodę w szmaragdach:
Wysoki poziom sławy utrudnia jednak zbieranie surowców od przeciwników, po mimo wygranej gracz z wysoka sławą otrzymuje niższa nagrodę niż gracz, który pokona silniejszego przeciwnika. Z tego powodu niektórzy gracze, którym bardziej zależy na zbieraniu złota i drewna, celowo obniżają sobie sławę, bo wtedy mogą atakować słabszych, a silniejsi nie mogą złupić jego królestwa. Jednak przy zbyt obniżonej sławie dostaje się tak słabych przeciwników, że maja niewiele surowców do zdobycia.
Gwiazdki symbolizują procent wygranej w walce. Jeśli niema nawet jednej gwiazdki to atak był przegrany.
Punkty sławy za wygrane walki otrzymuje się proporcjonalnie do ilości zdobytych gwiazdek. Jeśli na naszym przeciwniku można było zdobyć 18 punktów sławy, to otrzymamy je tylko gdy zwycięstwo było na 3 gwiazdki, jeśli tylko na jedna to 6 punktów, a na 2 gwiazdki 12 punktów.
W przypadku atakowanego królestwa punkty sławy przyznawane są również proporcjonalnie do ilości zdobytych gwiazdek, za zwycięstwo uważa się tylko brak utraconych gwiazdek.
O zwycięstwie w walce decyduje nie tylko siła i wyszkolenie wojska, ale przemyślana strategia. Gracz na początku walki decyduje jakiego przeciwnika chce wybrać. Ma na to 15 sekund, może się Cognac bez walki nic nie tracąc, zmienić przeciwnika, wydając na to niewielką ilość drewna lub podjąć walkę.
Do dyspozycji ma kilka rodzajów wojsk, jakie sobie wcześniej wytrenował oraz magię. Zwykle warto użyć magii na samym początku i wyeliminować najniebezpieczniejsze obiekty. Do wybory w zależności od poziomu kufla z magią, mamy trzy jej trzy rodzaje.
Przed użyciem magii warto sprawdzić na jakim jest poziomie, jaką posiada wartość rażenia, aby wiedzieć ile razy trzeba uderzyć aby zniszczyć konkretny obiekt. Nie warto marnować magii na machiny, które zostaną tylko częściowo uszkodzone, bo nadal będą nas atakować.
Wybór wojska zależy czy atakujemy bezpośrednio obiekty, czy razimy na odległość. Czy bardziej zależy nam na zebraniu surowców, czy na zniszczeniu machin wojennych przeciwnika.
W koszarach szkolimy następujących wojowników:
Na strzelnicy szkolimy:
Znając właściwości wojska można ich tak rozstawić, aby czynili największe szkody. Gdy zależy nam na zwycięstwie to najpierw trzeba zniszczyć uzbrojenie, a dopiero gdy jest bezpiecznie wyzbierać surowce.
Jeśli zależy nam tylko na surowcach, bo szybko potrzebujemy złota i drewna, rozstawiamy w bezpiecznych miejscach najtańszych łuczników i rycerzy, a gdy oni zbiorą to co jest za darmo, wtedy wypuszczamy złodziei, aby przez zaskoczenie złupili resztę surowców.
Niektórzy gracze, chcąc szybko się wzbogacić, celowo obniżają sobie sławę, aby móc atakować słabszych i zbierać tylko słabo bronione surowce. Ten typ strategii nazywa się "Farming", jednak jego skutkiem jest szybka utrata słowy i spadek w rankingach.
Przynależność do klanu umożliwia grę zespołową. Klan może liczyć maksymalnie 15 osób. Można przystąpić do już istniejącego, lub założyć własny klan. Kosztuje to 40.000 drewna i trzeba tez kupić własna flagę.
Lider klanu decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu nowych członków, może dobrać sobie grupą przyjaciół lub graczy o wysokim poziomie. Lider ustala barwy godła i opis klanu. Może wyznaczyć swojego zastępcę.
Celem klanu jest prowadzenie pojedynków z innymi klanami. Przeznaczone są na to wysokie nagrody. Szmaragdy otrzymują trzy zwycięskie klany i dzielą je miedzy sobą 5 jego najlepszych członków.
Każdy klan posiada własny czat, gdzie mogą miedzy sobą rozmawiać i ustalać strategię.